Toetsen en examens

Rapporten

We werken met drie rapportperiodes per schooljaar. Na elke periode wordt door het lerarenteam per leerling de balans opgemaakt. Het eindrapport wordt op papier verstrekt, de overige rapporten zijn in Magister in te zien.

Het rapport geeft weer hoe het gaat met de ontwikkeling van het kind met betrekking tot de behaalde resultaten, inzet en werkhouding en het niveau waarop de leerling functioneert. Als er aanleiding toe is, vindt na de rapportvergadering een gesprek plaats tussen ouders, leerling en mentor.

Wij kiezen ervoor om na elke hoofdonderwijsperiode een korte ontwikkelingsschets te schrijven als beeld achter het cijfer. Op het derde en laatste rapport van een schooljaar zal elke vakdocent per leerling kort de ontwikkeling beschrijven. Elke mentor verzorgt voor zijn leerlingen een metaforisch beeld dat bijdraagt aan hoe de leerling wordt ervaren en wat we hem/haar toewensen.

Toetsen

Gedurende het hele schooljaar wordt de voortgang van de leerling onder andere getoetst door middel van overhoringen, proefwerken, werkstukken, presentaties, spreekbeurten, projecten, portfolio´s etc. We proberen zoveel mogelijk afwisseling in de vormen van toetsen te vinden om zo een gezonde balans van hoofd, hart en handen te behouden. Toetsen zien wij als leermomenten. Het maakt inzichtelijk wat een leerling al wel of nog niet (helemaal) beheerst en is onderdeel van de ontwikkeling van een leerling.
Het zijn niet alleen de cijfers die spreken over de voortgang van een leerling. Juist het verhaal achter de cijfers zeggen ons veel meer over hoe een leerling zich ontwikkelt.

Bevorderingsnormen