X
GO

Sterre, Luna en Karlijn met robotteam π naar USA

Geplaatst op:

 

Drie leerlingen van het Novalis College maken komende weken deel uit van het Robotics Team π (pi), dat in Salt Lake City (Utah, USA) deelneemt aan de wereldwijde wedstrijd in het kader van de First Robotics Competition 2020.

Sterre (11C), Luna (11C) en Karlijn (10F) zijn al sinds de zomer druk in de weer. Ze maken deel uit van een groter gezelschap middelbare scholieren en worden begeleid door studenten van Fontys Hogescholen. De eerste weken na de zomer stonden in het teken van scholing. Daarna begon de bouwperiode. Op 20 februari werd de wedstrijdrobot getoond aan een volle zaal vol docenten, ouders en vrienden. In de carnavalsweek vliegt het gezelschap de oceaan over. Dan zijn ze een van de slechts vier Nederlandse teams die van 4 tot en met 7 maart op de wedstrijdvloer in actie komen. Dat is nog een kwalificatieronde. De finale is in de zomer. Aan de wedstrijd nemen in totaal maar liefst 8000 teams uit 35 landen deel. En daar zijn meer dan 100.000 scholieren en studenten bij betrokken.

Team π neemt al sinds 2016 deel aan de wedstrijd. Dit jaar voor het eerst met ondersteuning van Novalis-leerlingen. Elk jaar is de wedstrijd een beetje anders. En dus moet er elk jaar een nieuwe robot worden gebouwd. ”En dat gebeurt volgens een heel stappenplan”, vertelt Sterre. “Zo worden eerst de spelregels geanalyseerd, dan wordt een plan van wensen en eisen samengesteld en via een aantal schaalmodellen en prototypes ontstaat dan de wedstrijdrobot”

“Dit jaar staat de wedstrijd in het teken van Star Wars”, vult Luna aan. “De robot moet ballen kunnen oprapen van een vloer en ze vervolgens in vijfhoekige gaten werpen. Ook moet een ronddraaiende schijf op de juiste plaats worden stopgezet. En tenslotte moet de robot zich aan één arm kunnen optillen. Maar een extra element is ook samenwerking. De wedstijden speel je in telkens wisselende teamsamenstellingen tegen elkaar. Daarom is het niet zo dat de beste robot ook vanzelfsprekend gaat winnen.”

Uiteraard was de regie in handen van de Fontys-studenten. Maar het Novalis-drietal stak wel degelijk de handen flink uit de mouwen. Ze hielpen mee met het maken van 3D-tekeningen (met SolidWorks) en soldeerden onderdelen aan elkaar. “En ik heb lekker veel met de controller robots bestuurd.” lacht Sterre.

Karlijn werkte zich tot het laatste moment nog in het zweet om de bumperbekleding op tijd af te krijgen, een zelfbedacht patroon dat de bumper met een kleine handbeweging desgevraagd een rood of blauw uiterlijk geeft. “Want soms zijn we onderdeel van team blauw, en soms van team rood”, legt ze uit. Haar trots en gedrevenheid maken meteen duidelijk dat meewerken aan dit project motiverend werkt.

Uiteraard is de vraag of de dames iets hebben geleerd. En dat antwoord luidt volmondig: ja. “We kregen na de zomer wekelijks les. Over 3D-tekenen bijvoorbeeld. En over elektrische componenten”, vertelt Sterre. “En ook is het werken volgens een stappenplan erg leerzaam geweest.” Toch merkten de leerlingen dat ook hun ervaring vanuit het Novalis College van pas kwam. Luna: “Er waren attributen nodig voor de oefeningen op het veld. Met mijn kennis van houtbewerking had ik die zo gemaakt!” Ook de creativiteit van de Novalis-leerlingen kwam van pas. “Wij weten niet wat niet kan”, licht Karlijn toe. “En dat levert dat nieuwe ideeën op.”

De eerste ervaring van het Novalis College met de robotcompetitie smaakt nu al naar meer, zegt docent Truus Weesjes. “Het past bij de ambitie van de school om naast ambacht ook steeds meer aandacht te hebben voor nieuwe technologie.” Zo opende de school dit jaar nog het uitvinderslokaal Nov@lab.

Wil je de verrichtingen van het team volgen. Dat kan! Kijk hier.

 

 

| Terug

Archief