X
GO

Examenkandidaten vmbo-t tonen profielcreaties op drukbezochte markt

Geplaatst op:

Meer dan 40 leerlingen van de vmbo-t klassen 10A en 10B toonden op 13 februari tijdens een speciale presentatiemarkt op creatieve wijze de onderzoeksresultaten van hun profielwerkstuk. Een groot publiek genoot van onder meer posters, kunstwerken en filmpjes. En van de enthousiaste toelichting daarop.

Het profielwerkstuk is voor de leerlingen een belangrijke horde richting het eindexamen. Het is een proces dat maanden in beslag neemt. Met de presentatiemarkt werd die periode van hard werken dan ook op passende wijze afgesloten.

Voor het werkstuk doen leerlingen een onderzoek naar een onderwerp passend binnen de gekozen sector. Daarnaast worden ze uitgedaagd om er een creatieve vorm aan te geven. Of het in een mondelinge presentatie toe te lichten. Afgelopen donderdag konden ouders, vrienden, familie en docenten wandelen door een markt met een bonte verzameling creaties uiteenlopend van filmpjes tot maquettes.

Tal van boeiende onderwerpen passeerden de revue. Denk aan hoofdvragen als: ‘Hoe bouw je een gitaar?’, ‘Wat is de invloed van sociale media op ons koopgedrag?’ en ‘Waarom gebruiken jongeren xtc?’

“Ik ben erg trots op de leerlingen”, vertelt docent Yvonne Peerdeman. Zij coördineerde de presentatiemarkt en zag tevreden dat alle leerlingen erg enthousiast hun onderzoek toelichtten aan het langslopende publiek. “Er hing een fijne sfeer, er klonk muziek én de leerlingen oogden ontspannen.”

Zelf was ze vooral onder de indruk van de presentaties van Giel van Laarhoven over alternatieve brandstoffen, het onderzoek van Judi van Nuenen naar cultuur en literatuur van oost-Azië én de prestatie van Joep Cox over toekomstige en milieubewuste mode. Zo onderzocht hij bijvoorbeeld of het mogelijk is om kledingstof te maken van banenschillen en theezakjes en liet hij met een zelfontworpen tas zien dat textiel prima kan worden hergebruikt.

 

 

 

 

 

| Terug

Archief